۱۰ نکته برای دوری از فرسودگی ناشی از کار در منزل

 

کار از خانه (یا به عبارتی دورکاری) در کنار مزایای خود، چالش­‌هایی نیز به همراه دارد، یکی از آن‌ها فرسودگی شغلی ناشی از دورکاری می‌باشد. بر اساس نظرسنجی انجام شده شرکت مشاوره ایگل هیل (Eagle Hill) در ماه آگوست سال ۲۰۲۰ میلادی، ۵۸% کارمندان اذعان داشته که دچار فرسایش شغلی شده­‌اند و این درحالی­‌ست که فقط یک سوم آنان این فرسودگی را مربوط به همه­‌گیری کرونا می‌­دانند.

علل اصلی فرسایش شغلی چیست؟ بر اساس نظرسنجی فوق:

  • ۴۷% افراد، علت اصلی را فشار کاری می­‌دانند
  • ۳۹% معتقدند که عدم مدیریت صحیح بین زندگی شخصی و حرفه‌­ای عامل شکست آن­هاست
  • ۳۷% کارمندان، مسائل مربوط به ارتباطات و بازخوردها در محیط کاری را مهمترین عامل دانسته‌­اند
  • ۳۰% می­‌گویند که علت، فشار و محدودیت­‌های زیاد زمانی اتمام کارهاست
  • ۲۸% نیز انتظارات عملکردی بالا را مشکل اصلی می­‌دانند

علائم فرسودگی شغلی دورکاری

علائم واضحی که در مواجهه با فرسودگی شغلی ممکن است با آن مواجه شوید چیست؟ جواب سوالات زیر می­‌تواند به شما کمک کند:

  • آیا اخیراً دچار علائم جسمی از قبیل سوءهاضمه، ضربان قلب و سردرد شده‌­اید؟
  • بازده کاری­تان اخیراً کاهش یافته است؟
  • آیا اخیراً تمرکز کردن برایتان مشکل­‌تر شده یا دچار فراموشی مکرر شده­‌اید؟
  • آیا نسبت به شغل خود احساس منفی یا بدبینانه دارید؟
  • آیا بی‌­انگیزه شده‌­اید و یا از خستگی مفرط رنج می‌­برید؟
  • آیا زودرنج‌­تر از گذشته شده‌­اید؟
  • آیا عادت خواب­تان تغییر کرده است؟ آیا دچار بی­خوابی شده و یا بیشتر از حد معمول می‌خوابید؟
  • آیا دچار اضطراب یا افسردگی شده‌­اید؟
  • آیا از میان اطرافیان­تان، کسی اشاره‌­ای به تغییر خلق و خوی­تان داشته است؟

آیا در زندگی روزمره‌­تان، برخی از این تغییرات را حس کرده­‌اید؟ جهت کاهش اثرات فرسودگی شغلی، راهنمای زیر بسیار می­‌تواند به شما کمک کند:

نکاتی جهت رهایی از فرسودگی دورکاری

  • مرزها، بهترین دوست دورکاران هستند!

آمار نشان می‌­دهد که کارکنان دورکار، تمایل دارند ساعت­‌های طولانی­‌تری نسبت به کارکنان حضوری کار کنند. مقاله‌­ای که توسط دفتر ملی تحقیقات اقتصادی ایالات متحده منتشر شده است بیان می‌­کند که از شروع شیوع همه‌­گیری ویروس کرونا، متوسط زمان کاری روزانه ۴۸ دقیقه افزایش یافته است!

ایجاد یک مرز بین زمان‌­های کاری و شخصی کاملاً ضروری است. حتماً به گونه‌­ای برنامه‌­ریزی کنید که به کیفیت زمان مخصوص خانواده یا زمان­‌های مربوط به امور شخصی­تان با پیام، ایمیل، تماس صوتی، ملاقات تصویری یا پروژه­‌های ناتمام، لطمه‌­ای وارد نشود. دورکاری کاملاً این پتانسیل را دارد که مرز بین کار و زندگی را کمرنگ کند، مگر اینکه شما برای ایجاد این مرز به صورت دقیق برنامه داشته باشید

 

ایجاد مرزی دقیق بین بخش کاری و زندگی شخصی، امری ضروری برای دورکاران حرفه‌ای است

 

  • در حفظ ارتباط اجتماعی تلاش کنید

با شیوع ویروس کرونا و ایجاد محدودیت‌های ناشی از آن، تمامی جلسات و دید و بازدیدهای حضوری از بین رفته و در نتیجه دورکاران باید راه­‌های جایگزین جهت ارتباط­‌گیری بیابند. جلسات ملاقات مجازی و یا ملاقات حضوری با رعایت فاصله­‌گذاری اجتماعی و پوشش ماسک می­‌تواند راه‌­های جایگزین جهت مقابله با انزوای ذاتی دورکاری باشد.

  • به خودتان استراحت دهید

با داشتن یک دفتر کار دنج در خانه و بدون رفت و آمد، اولین حسی که ممکن است به شما دست دهد، تلاش برای استفاده از زمان­‌های آزادتان برای رسیدن به بازدهی کاری فوق­‌العاده است. البته این کار، سریع­‌ترین راه برای رسیدن به فرسودگی دورکاری هم هست!

در فضای مجازی اصطلاحی تحت عنوان “فرهنگ شلوغی” (Hustle culture) رایج است بدین معنی که فرد تمام زمان ممکن را در روز، به کار کردن اختصاص می‌­دهد. افزودن چنین فشار غیرضروری‌­ای بدون شک نتیجه معکوس خواهد داشت.

  • مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید

دست از کار کردن در تمام روز برداشته و به خود سخت نگیرید. شما لایق آن هستید که یک تفریح سرگرم­‌کننده انجام دهید.

  • با رئیس و همکاران خود ارتباط برقرار کنید

 

در تماس بودن با همکاران می­‌تواند هرگونه انزوایی را که ممکن است هنگام کار از راه دور ایجاد شود ، کاهش دهد. به­‌علاوه ، مراجعه به رئیس‌­تان نیز می‌­تواند هرگونه استرس راجع به انتظارات کاری ، ضرب‌­الاجل‌­ها (deadlines) یا بهره‌­وری را کم کند. منتظر این نباشید که احساس دوری از گروه همکارانتان کنید، تا در این زمینه حرکتی انجام دهید.

  • یک برنامه روتین روزانه (با استراحت) داشته باشید

یک برنامه منظم بیدار شدن از خواب و صبحانه، روزتان را سازماندهی کرده و به داشتن یک ذهنیت مناسب کمک خواهد کرد. تعیین یک فضای کاری مخصوص در خانه نیز بسیار موثر خواهد بود. به این ترتیب، وقتی روز کاری شما تمام شود، می‌­توانید “کار را رها کرده” و در جای دیگری از خانه به امور شخصی خود و خانواده پرداخته و از فشار کاری رها شوید. سعی کنید ساعات کاری مشخص داشته و وظایف کاری­تان در اوقات شخصی­ رخنه نکند.

  • فعالیت بدنی را فراموش نکنید

یک راه عالی برای از بین بردن استرس ، افزودن فعالیت بدنی به برنامه روزانه است. دورکاران حرفه‌­ای باید نوعی از ورزش را در برنامه خود داشته باشند چرا که بی­‌تحرکی در یک چاردیواری اصلاً برای سلامت مفید نیست. حضور در هوای آزاد و تازه به همراه پیاده‌­روی سبک نیز راه مفید و ساده‌­ای جهت افزایش ضربان قلب در زمان استراحت به ذهن خواهد بود.

  • مصرف فرآورده‌­های مصنوعی را کاهش دهید

استفاده بی‌رویه از مواد قندی و کافئین‌دار نتیجه مطلوبی در سلامتی نخواهد داشت. این دسته مواد غذایی در ابتدای مصرف، انرژی شما را افزایش داده ولی در اواسط روز منجر به کاهش چشمگیر سطح انژی می­‌شوند. بدتر از آن، مصرف زیاد مواد قندی باعث افزایش وزن و مشکلات سلامتی شده و مصرف بیش از حد مواد کافئینی، تپش قلب، بی‌­خوابی و اضطراب را به دنبال خواهد داشت.
اگر در حال حاضر برخی از علائم فرسودگی ناشی از دورکاری را دارید، آن را با دارو یا مواد جایگزین مخفی نکرده و به دنبال درمان صحیح پزشکی باشید.

 

  • کار تعطیل، استراحت کنید

ما روز­های خود را با لپتاپ­‌ها، مانیتورها، تبلت‌­ها و تلفن­‌های هوشمند می‌­گذاریم. قرار نیست انسان به طور دائمی به تکنولوژی وابسته باشد. آخر هفته یا انتهای هر روز کاری، دستگاهی که با آن کار می­‌کنید را کنار گذاشته و از اوقات فراغت خود لذت ببرید.

  • اگر نیاز دارید، کمک بگیرید

مهم نیست که حوادث دنیای پیرامون ما چقدر روی ما تاثیر گذاشته، واقعیت این است که استرس بر بازده همه تاثیر گذاشته است. مطمئناً ممکن است برخی ناهنجاری­‌های فوق بشری در دنیای کار وجود داشته باشد، اما به خاطر داشته باشید، آن­ها بیشتر از اینکه قاعده باشند، استثنا هستند. باید بدانیم که این بحران بهداشت جهانی همه را مجبور کرده تا بازده و بهره‌­وری را متفاوت از قبل اندازه بگیرند.

 

در پایان، نیازی به هشدارهای مجدد نیست، همه ما انسان هستیم. اختصاص زمانی برای اولویت­‌بندی فعالیت­‌ها در زندگی، از نظر شخصی و حرفه‌­ای به شما کمک می­‌کند. با استرس‌­های مضاعفی که رویدادهای جهانی به جوامع تزریق می­‌کنند، اطمینان از اینکه سلامت روان شما آسیب نبیند، بسیار حیاتی است. به یاد داشته باشید، یکی از دلایل تمایل به دورکاری کارمندان، داشتن تعادلی سالم بین کار و زندگی است.

 

2 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده

  1. 5 دلیل برای اینکه چرا آینده از آن فریلنسرهاست؟ – فریپلا

    […] هستید و درحال دورکاری هستید حتما جهت جلوگیری از فرسودکی ناشی از کار در منزل نکات مطرح شده در فریپلا رو رعایت […]

    پاسخ
  2. مهمترین نکات برنده شدن در زندگی – فریپلا

    […] نشوید. برای آشنایی با نکات جلوگیری از فرسودگی کاری اینجا کلیک […]

    پاسخ

نظر